طرز تهیه چند مدل مربای تابستانی

امروز قصد داریم طرز تهیه 4 نوع مربای تابستانی و خوشمزه را به شما آموزش دهیم ولی قبل از آموزش  شما را با ارزش غذایی این ماده غذایی آشنا میکنم:
ارزش غذایی مربا
میزان ارزش غذایی در هر مربا، متفاوت است که این بیشتر بستگی به مواد تشکیل دهنده و نوع میوه دارد. اما به طور متوسط، مرباها حاوی انرژی، قند، کربوهیدرات و ویتامین‌های مختلف هستند.
  
به عنوان مثال یک قاشق غذاخوری از مربای توت فرنگی حاوی ۶٫۰۹ گرم آب، ۵۶۹ کالری، ۰٫۰۷ گرم پروتئین، ۰٫۰۱ گرم چربی، ۰٫۰۵ گرم کربنات، ۱۳٫۷۷ گرم کربوهیدرات، ۰٫۲ گرم فیبر و ۹٫۷ گرم قند است. همچنین ۰٫۰۲ میلی گرم مس، ۱٫۸ میلی گرم ویتامین C، ۰٫۱ میلی گرم آهن و ۰٫۰۱۵ میلی گرم ویتامین B2 را برای بدن فراهم می‌کند.
با همه این اوصاف هستند کسانی که به مفید بودن مرباها برای سلامت بدن اعتقاد ندارند، به همین دلیل در ادامه به فهرستی از فواید خوردن مربا می‌پردازیم که البته به علت انرژی بالای مربا مصرف آن در وعده‌هایی مثل صبحانه و یا افطاری بیشتر توصیه می‌شود.

طرز تهیه مربای قیسی حرفه ای و خوش طعم
قیسی در آشپزی ایرانی بسیار کارآمد است و با آن غذاهای بسیاری تهیه میشود مثل آش ترش، قیسی پلو ، مربای قیسی و نیز میوه خشک تهیه کرد. همچنین در فصل هایی که زردآلو در دسترس نیست به راحتی میتوان با زردآلوی خشک مربای

مواد لازم برای مربای قیسی
قیسی : 250 گرم
شکر : 1 پیمانه
آب لیموی تازه :1 قاشق سوپخوری
بادکا (گلوکز) :1/4 پیمانه
هل درسته : به تعداد لازم
مربای قیسی

مربای خوشمزه با زرد آلو

طرز تهیه مربای قیسی
قیسی ها را بشویید و به همراه آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی نرم شود.سپس شکر و بادکا را اضافه کنید تا بر روی حرارت شربت غلیظ شود و قیسی ها پخته شوند.

وقتی شربت غلیظ شد آبلیمو و هل را اضافه کنید و پس از 3 الی 4 جوش حرارت را خاموش کنید.

مربا را بعد از سرد شدن در شیشه یا ظرف مورد نظر بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای انجیر
جذابیت ویژه ای که مربای انجیر دارد این هست که در زمان پخت، انجیرها از شهد مربا پر میشوند و طعم فوق العاده ای به انجیر میدهد.



مواد لازم برای تهیه ی مربای انجیر
انجیر سبز:1 کیلو
شکر :280 گرم
هل : دو عدد
چوب دارچین :1 عدد( به اندازه یک انگشت)
آب جوشیده : یک سوم پیمانه
عصاره وانیل :1/8 قاشق چایخوری
آبلیمو:1 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده :1/4 قاشق غذا خوری
مربای خوشمزه

مربای خوشمزه انجیر

آموزش درست کردن مربای خانگی انجیر خوشمزه
برای تهیه مربای انجیر بهتر است از انجیرهای متوسط و به یک اندازه استفاده کنید که نه زیاد نرم و نه زیاد کال باشد.
انجیر ها را خوب بشویید و سعی کنید دم آن را انقدر کوتاه نکنید که پوستش باز بشه. انجیر شسته را کاملا خشک کنید.
در یک ظرف لعابی تمام شکر را در لابه لای انجیر ها می ریزیم و به مدت 7 ساعت در یخچال نگه میداریم تا تمام شکر در انجیر حل شود.
بعد از اینکه انجیر ها با شکر درهم حل شدند آن را روی حرارت متوسط به مدت 15 دقیقه می جوشانیم تا پخته شوند. باید مراقب باشید که مربا سر ریز نشود
و در این مدت تمام کفی را که روی انجیر ها هنگام جوشیدن بالا می آید با قاشق میگیریم تا رنگ مربا شفاف شود.
بعد از 15 دقیقه جوشیدن دارچین و هل را اضافه میکنیم .احتیاج هم نیست هل را پودر کنید.
سپس یک سوم پیمانه آب جوشیده شده را داخل مربای انجیر می ریزیم و اجازه میدهیم 15 دقیقه دیگر هم همچنان روی حرارت متوسط بجوشد.
در مراحل آخر پخت آبلیمو و عصاره وانیل را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه میکنیم و میگذاریم 5 دقیقه به همراه بقیه مواد بجوشند.
مربای انجیر ما در مدت 30 دقیقه آماده شد و قوام لازم را بدست آورد . بعد از سرد شدن میتوانید در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

خواص مربا:
مربا برای ایمنی بدن و سلامت پوست، مو و لثه‌ها مفید است
خیلی از مرباها مثل مربای بالنگ و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. این مرباها به دلیل وجود ویتامین C می توانند به بهبود ایمنی کمک کنند. بدن کسانی که به صورت روزانه این مرباها را مصرف می‌کنند، قادر به مقاومت در برابر بیماری‌های شایع مثل آنفلوآنزا است. مرباها علاوه بر ویتامین C منبع خوبی برای ویتامین E نیز هستند و از این رو برای برای سلامت پوست، مو و لثه‌ها نیز بسیار مفید هستند، بنابراین توصیه می‌شود از خوردن مربا در صبحانه غافل نشوید.

مربا منبع خوبی برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن در صبح است
یکی از فواید خوردن مربا در صبحانه افزایش قدرت و سطح انرژی در بدن است که در هنگام صبح و برای شروع یک روز پرانرژی خیلی به آن نیاز داریم. این مورد به دلیل وجود کربوهیدرات در مربا است.

مربا در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر است

مربا غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند از تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند و سطح کلسترول را در خون کاهش دهند. بنابراین، مصرف مربا برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و یا سکته مغزی مفید است.


مربای گیلاس

مواد لازم
گیلاس پاک کرده و تمیز : 500 گرم
پودر ژله گیلاس و یا آلبالو : 1 قاشق غذاخوری
شکر : 500 گرم

طرز تهیه مربای گیلاس در منزل
برای تهیه مربای گیلاس ابتدا گیلاس ها را بشویید.

دم و هسته گیلاس ها را جدا کنید.

گیلاس ها را با 400 گرم شکر مخلوط کنید و درون قابلمه ای بزرگ بریزید سپس قابلمه را به مدت 3 تا 4 ساعت درون یخچال و یا در مکانی مناسب قرار دهید

بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه حاوی گیلاس و شکر را روی حرارت گاز با شعله زیاد قرار دهید و بعد از اینکه مربا به دمای جوش رسید درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دیگر مربا بجوشد و در این مدت زمان مربا را به صورت مربت هم بزنید تا سر نرود.

در مرحله بعدی طرز تهیه مربای گیلاس شعله گاز را خاموش کنید و کف روی مربا را با کمک قاشق جدا کنید و دور بریزید.

نصف بیشتر شربت گیلاس را جدا کنید و باقی مانده شکر را روی مربا بریزید و دوباره درب قابلمه را روی آن قرار دهید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا مربا به دمای جوش برسد سپس درب قابلمه مربا را بردارید و اجازه دهید تا مربا به مدت 2 دقیقه دیگر نیز با شعله زیاد بپزد.

در مرحله آخر طرز تهیه مربای گیلاس پودر ژله را به صورت آرام آرام به مربای گیلاس اضافه کنید و مربا را هم بزنید تا با پودر ژله ترکیب شود و شعله گاز را خاموش کنید و کف روی مربا را دوباره جدا کنید و دور بریزید و اجازه دهید تا مربا سرد شود توجه داشته باشید که در حین سرد شدن مربا باید چند بار مربا را هم بزنید تا گیلاس ها به یکدیگر نچسبند.

مربای سرد شده را درون ظرف های شیشه ای تمیز بریزید سپس درب شیشه را ببندید و ظرف حاوی مربا را درون یخچال دهید. مربای گیلاس را می توانید به همراه نان و کره و پنکیک و … در وعده صبحانه میل کنید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.


نکات طلایی برای پخت بهتر مربای گیلاس
اگر تمایل دارید مربای گیلاس خوشرنگ تر به نظر برسد بهتر است در طرز تهیه این مربای خوشمزه از گیلاس صورتی استفاده کنید.
برای جلو گیری از کپک زدن مربای گیلاس بهتر است در طرز تهیه مربای گیلاس از شکر به اندازه مناسبی استفاده کنید همچین اجازه دهید مربا به صورت کامل قوام بیاید و پخته شود.
برای اینکه بفهمید مربا به قوام و غلظت مناسب رسیده است بهتر است مقداری از شربت مربا را درون قاشق بریزید و بعد از خنک شدن مربا اگر شهد آن از قاشق نریخت یعنی مربا به غلظت و قوام لازم رسیده است.
برای جلوگیری از شکرک زدن مربای گیلاس باید مربا بیش از حد نجوشد و شیرینی مربا کم نباشد.
برای رفع شکرک مربا درون مربای گیلاس مقداری آب جوش و آبلیمو بریزید سپس مربا را روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا مربا چند جوش بزند تا شکرک آن از بین برود.
برای خوش طعم تر شدن مربای گیلاس مقداری زعفران به آن اضافه کنید.

مربای توت فرنگی
مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی
توت فرنگی :یک کیلو
شکر :800 گرم
جوهر لیمو :نوک قاشق چایخوری
آب:نصف لیوان
تهیه مربای توت فرنگی

برای درست کردن مربای توت فرنگی به هیچ وجه از توت فرنگی های گلخانه ای استفاده نکنید.سعی کنید از توت فرنگی های ریزتر برای درست کردن مربا استفاده کنید.

برای شروع کار باید اول توت فرنگی ها را خوب بشویید و اجازه دهید تا در داخل آبکش آب اضافی آن گرفته شود.

سپس برگ های آن را جدا کنید و در داخل قابلمه لعابی که گنجایشش 3 برابر مقدار توت فرنگی هاست می ریزیم.

به این روش که اول مقداری از توت فرنگی ها را می ریزیم و بعد روی آنها شکر و به همین ترتیب 2 الی 3 بار این کار را انجام میدهیم.

در آخر نصف لیوان آبی را که داشتیم به توت فرنگی ها اضافه میکنیم.

در ظرف لعابی را میبندیم و به مدت 12 ساعت در یخچال میگذاریم تا شکر در توت فرنگی ها حل شود.

بعد از 12 ساعت استراحت توت فرنگی ها در شکر ،آنها را بر روی حرارت زیاد قرار میدهیم تا بجوش آید . لازم نیست زیاد هم بزنید ولی باید حتما بالا سر مرباها باشید تا سر ریز نشود.

کف سر مربا هم باید با قاشق گرفته شود تا مربا شفاف شود.

مربای توت فرنگی باید نیم ساعت روی حرارت بالا بجوشد تا قوام بیاید و برای سرریز نشدن آن میتوانید مدام با قاشق مربا را هم بزنید .

در مرحله آخر جوهر لیمو را اضافه میکنیم و مربا را از روی حرارت بر میداریم.

برای اینکه مطمئن شوید مربای شما قوام آمده می توانید

یه قطره از شربت مربا را بین انگشت سبابه و انگشت شست لمس کنید اگر حالت کشدار و چسبندگی داشت مربای توت فرنگی شما آماده است.

پس از سرد شدن میتوانید در ظرف مناسب بریزید و در داخل یخچال نگهداری کنید.

منبع: ashpazkhoone20

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.