چرا انقد برج ایفیل دوست داشتنی هست ؟

برج ایفل (به فرانسوی: Tour Eiffel) برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.


ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از پوریا یو ای وای، امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.

 

ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده‌است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده‌است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده‌است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.


نام برج ایفل از نام سازنده اش گوستاو ایفل گرفته شده‌است.


برج توسط مهندس آلمانی‌تبار «آلکساندر گوستاو بونیک‌هاوزن» طراحی و ساخته شد. خانواده بونیک هاوزن از منطقه آیفل واقع در غرب آلمان به فرانسه مهاجرت کرده بودند و از آنجایی که تلفظ این نام در فرانسه مشکل بود، آن‌ها نام منطقه آیفل را برای خود برگزیدند.


تا سال 1889 ستون یادبود واشنگتن به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می شد اما در این سال برج ایفل جانشین آن شد.


برج ایفل به مدت 41 سال تا زمان بهره برداری از ساختمان کرایسلر در نیویورک در سال 1930، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می شد.


این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است. در سال 2006 قریب 6٬719٬200 نفر از این برج دیدن کردند. با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از 200٬000٬000 نفر از این بنا دیدن کرده اند،این بنا به عنوان پربازدید کننده ترین بنا در جهان شناخته می شود.


بلندی برج ایفل بادر نظر گرفتن آنتن تلویزیونی 24 متری بر فراز آن 325 متر می باشد و وزن تقریبی آن 7200 تن است. 1665 پله تا بالاترین نقطه برج ادامه دارند که البته پله های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج به روی بازدیدکنندگان بسته است. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقه های میانی (به جز دو سطح) می باشد. یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده می شود که عمارت اینولید نام دارد و مقبره ناپلئون آنجاست.


شما را با چند حقیقت جالب در مورد آن آشنا می کنیم:


1. برج ایفل در سال 1889 برای نمایشگاه پاریس ساخته شد و اصلا در نظر نداشتند آن را به صورت دائمی در این شهر قرار دهند.


2. برج ایفل قرار بود در سال 1909 تخریب شود اما این کار انجام نشد، چون می خواستند تغییر کاربری داده و به عنوان آنتن رادیویی از آن استفاده کنند.


3. در سال 2011 برج ایفل با 6,980,000 بازدیدکننده، پربازدیدکننده ترین بنای تاریخی جهان شد.


4. در جنگ جهانی دوم زمانی که هیتلر از پاریس بازدید می کرد، فرانسوی ها کابل های آسانسور برج ایفل را قطع کردند تا هیتلر مجبور شود برای رسیدن به بالای برج، تمام پله ها را دانه دانه خودش طی کند!


5. کلاهبرداری به نام «Victor Lustig» برج ایفل را به یک فروشنده ی آهن قراضه فروخت!


6. برج ایفل در اصل برای بارسلون در اسپانیا در نظر گرفته شده بود اما اجرای این پروژه در بارسلون رد شد.


7. ارتفاع برج ایفل با توجه به تغییرات آب وهوایی 15 سانتی متر متغیر است.


8. مخترعی به نام «فرانز رایشلت» هنگامی که می خواست چتر نجاتی را که خود طراحی کرده بود را آزمایش کند، از برج ایفل پرید و جان خود را از دست داد.


9. برای این که به بالاترین نقطه ی برج ایفل برسید، باید از 1665 پله بالا بروید.


10. در سال 2007 زنی به نام «Erika La Tour Eiffel» با برج ایفل ازدواج کرد!


11. در برج ایفل حدود 20 هزار لامپ وجود دارد.


12. در سراسر جهان بیش از 30 کپی از برج ایفل ساخته شده است.


13. وزن رنگی که روی برج ایفل زده شده است، به اندازه ی وزن 10 فیل است!


14. «گوستاو ایفل» در بالای برج ایفل برای خود یک آپارتمان داشت!


15. در سال 1891 یک سازه طراحی شد تا از برج ایفل بلندتر شود و از آن در ارتفاع پیشی بگیرد. اما این سازه محکم نبود و هرگز کامل نشد و در سال 1907 تخریب شد.


16. گوستاو ایفل که طراح برج ایفل است، در طراحی مجسمه ی آزادی هم نقش داشت.


17. زمانی که برج ایفل ساخته شد، بلندترین برج جهان محسوب می شد.


18. برای ساخت برج ایفل 300 کارگر، 18038 قطعه آهن و 2/5 میلیون میخ پرچ مورد نیاز بود.


19. اگر برج ایفل امروزه ساخته می شد، باید 31 میلیون دلار برای آن هزینه می کردند.


20. در سال 1967 قصد داشتند برج ایفل را به طور موقت به کانادا منتقل کنند اما این تصمیم عملی نشد.


21. در سال 1902 رعدوبرق باعث شد قسمت فوقانی برج ایفل آسیب ببیند. بعد از این حادثه این قسمت بازسازی شد.


22. چراغ های برج ایفل 24 ساعته روشن نیستند. از سال 2013 چراغ های آن را از ساعت 1 شب خاموش می کنند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.


منبع: hesawli

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.